Retail

Wanzl toonde op de Euroshop 2023 de toekomst van het shoppen

Zo verliep de wereldwijd toonaangevende beurs voor ons

Hoe kunnen we de klant inspireren en aan ons binden? Hoe kunnen we het tekort aan personeel tegengaan? Hoe kunnen we nieuwe shopformats zo snel mogelijk betaalbaar implementeren? Antwoorden op deze en vele andere dringende vragen gaf Wanzl op de EuroShop 2023. Vijf dagen lang verwelkomde Wanzl partners en geïnteresseerde bezoekers op de beursstand in Düsseldorf. "We zijn – ondanks de stakingen in het openbaar vervoer en de luchthavens van de regio – geslaagd in onze opzet. Klanten uit alle landen konden zich er live van overtuigen dat ze bij Wanzl aan het juiste adres zijn voor actuele oplossingen en een visie op de toekomst van het shoppen. Of het nu gaat om AI zoals bij de Smart Trolley’s en Bakisto, slimme 24/7-formaten of een instore-design voor een shopping experience".

Find your way - met Wanzl

In het labyrint van de mogelijkheden toonde Wanzl z'n partners de juiste weg naar de toekomst. Veel retailers zijn namelijk nog steeds op zoek naar oplossingen voor de problemen van deze tijd.

"We zijn altijd dicht bij de klant!" Daarom is het voor ons heel belangrijk dat we nauw samenwerken met onze partners. Hierop begeleiden wij hen gedurende het gehele traject als adviseur, planner, ontwikkelaar, leverancier, monteur, coördinator en organisator tot en met aftersales. De EuroShop biedt een ideaal kader om onze vele ideeën en diensten te presenteren aan onze klanten.

In de focus van Wanzl staan economisch schaalbare oplossingen voor de praktijk en de perfecte ‘shopping experience’. Daartoe behoren bijvoorbeeld:

·         De Smart Trolley met display inclusief camera en AI-functie

·         Stellingen met voorraadbewaking

·         Een toewijzing van de artikelen aan de betreffende klant

·         Of het 24/7-concept in de combinatie met een self-check-out

Bernd Renzhofer legt uit: "Digitalisering gaat verder en verder. Daarvoor bieden wij naast ons cloudgebaseerde softwareplatform wanzl connect® ook de passende besturingstool voor de processen op de achtergrond aan. Bovendien worden er in de retail steeds meer processen geautomatiseerd. Het beste voorbeeld hiervan is ons systeem Bakisto, dat we samen met de ovenfabrikant Wiesheu en de industriële robotproducent Fanuc hebben ontwikkeld. Van de uitrusting en het bakken tot de presentatie en de AI- en de vraaggestuurde besturing wordt het bakproces in de winkel geautomatiseerd. Zo ontlasten we het personeel, verminderen we afschrijvingen, voorkomen we out-of-stock-situaties en verhogen we de kwaliteit van de bakkerijproducten."

Naast de technologische highlights heeft Wanzl ook met de nieuwste retailconcepten veel teweeg gebracht: of het nu pretty pink is of de populaire Art Deco-stijl in zwart en goud. "We kunnen momenteel met de klant discussiëren over retaildesign, IoT-oplossingen of cloudarchitectuur maar ook over over winkelwagens en stellingen", aldus Bernd Renzhofer: "Op de Euroshop bleek dat veel van onze aannames juist waren.

Er is behoefte aan oplossingen voor het personeelstekort, design en Easy Shopping. We hebben zeer goede gesprekken gehad waarin we de basis hebben gelegd voor veelbelovende projecten. Daar moeten we nu op voortbouwen."