Wanzl ondersteunt Zeltschule e. V.

Hulpacties in Libanon en Syrië

Net als de afgelopen jaren toont de groep Wanzl in Leipheim opnieuw sociale betrokkenheid. In samenwerking met Lions Club Günzburg steunt het bedrijf in de kersttijd traditioneel een speciaal geselecteerd Lions-hulpproject met een donatie. Samen helpen ze dit jaar Zeltschule e. V. bij de hulpacties van deze organisatie in Libanon en Syrië. Zeltschule e. V. is een non-profitorganisatie, die in totaal 45 scholen in Syrië en Libanon exploiteert om ongeveer 11.000 kinderen in de leerplichtige leeftijd (5-14 jaar) een basisopleiding te geven. Naast scholen realiseert de vereniging, die in München gevestigd is, ook in deze landen hulpprojecten voor de verzorging van vluchtelingengezinnen. Elke dag worden ongeveer 50.000 mensen voorzien van essentiële levensmiddelen zoals water, voedsel of medicijnen. Daarnaast ondersteunt de organisatie ook studenten in hun verdere opleiding door hen te plaatsen op middelbare scholen of universiteiten. Deze maatregel geeft de kinderen perspectief. Tegelijkertijd kunnen ze hun vaardigheden en potentieel ten volle benutten. Deze keer zullen de middelen hoofdzakelijk worden gebruikt voor "Noodhulp": aardbeving in Syrië", om de getroffen mensen daar zo snel en effectief mogelijk te kunnen helpen.

In het kader van zijn maatschappelijke betrokkenheid heeft Wanzl zijn zakenpartners tijdens de jaarwisseling opnieuw gemotiveerd om deel te nemen aan de inzamelingsactie. Het bedrijf uit Leipheim verhoogde de donatie tot een niet onaanzienlijk bedrag van 10.000 euro en overhandigde deze in de vorm van een cheque aan Melanie Schillinger, de plaatsvervangend voorzitter van de raad van bestuur van Zeltschule e. V. “We willen Wanzl en Lions Club Günzburg hartelijk bedanken voor de grote hulp. Zeltschule e. V. is volledig afhankelijk van donaties, omdat we geen overheidssteun of institutionele ondersteuning krijgen. Er is jaarlijks ongeveer 3,5 miljoen euro nodig, dus elke donatie, groot of klein, is van onschatbare waarde en betekent voor ons dat we door kunnen gaan. Een fles water bijvoorbeeld kost in Libanon momenteel 6 dollar. Daarom is elke hulp die we krijgen van levensbelang voor de mensen die er wonen”, legt Melanie Schillinger uit, die inmiddels haar hoofdberoep heeft gemaakt van het vrijwilligersproject.

“We zijn er trots op dat we dit jaar zoveel steun hebben gekregen van onze zakenpartners. De samenwerking met de hulporganisatie van Lions Club is voor ons een zaak van het hart. Daarom verheugen wij ons om dit jaar gezamenlijk Zeltschule te kunnen helpen bij hun belangrijke werk in Syrië en Libanon. Door de aardbeving is de huidige situatie in Syrië catastrofaal en vele duizenden mensen hebben geen onderkomen. We hopen dat onze donatie eraan bijdraagt om de vernietigde tenten te kunnen vervangen en zo de situatie ter plaatse te verbeteren, zodat de getroffen mensen weer hoop hebben”, benadrukte Bernd Renzhofer, directeur van de Wanzl-groep, bij de overhandiging van de cheque. Ook Martin Wachter van de hulporganisatie Lions Club International en Georg Bucher, voorzitter van Lions Club Günzburg, zijn blij: “De Lions Club en de leden van Zeltschule zijn dankbaar dat ze zo royaal door Wanzl worden ondersteund. We hopen dat dit geweldige partnerschap nog vele jaren zal blijven bestaan.”