Retail

Intelligente winkelwagens verbeteren de customer journey

Digitale muntsloten kunnen veel meer dan alleen winkelwagens ontgrendelen

Hun basisfunctie is uiterst eenvoudig: muntsloten zorgen voor orde in de winkel, omdat de inkoper het wagentje zelf terugbrengt naar de daarvoor bedoelde stalling. Digitale muntsloten kunnen dat via digitale beloningssystemen ook en zelfs nog veel meer. Trefwoorden zijn klantenbinding, customer journey, big data.

De winkelwagen, of beter gezegd het muntslot, vormt in de winkel het eerste directe contact met de overgrote meerderheid van de mensen die boodschappen komen doen. Het is dus niet meer dan logisch om dit proces functioneel in de customer journey in te bouwen en vervolgens de winkelwagen als belangrijkste marktbegeleider van de klant te gebruiken. Hoe dat kan, legt Niklas Kiechle, Project Manager Digital Solutions bij Wanzl uit: Wij hebben hebben al een digitaal muntslot ontwikkeld samen met JustTec, een ontwikkelingsbedrijf in München voor digitale sluit- en trackingsystemen. "De focus ligt op digitaal ingestelde klanten. De basisfunctie, het ontgrendelen, gebeurt via een app en via NFC (Near Field Communication). We hebben ons systeem bewust ontworpen als een open bouwsteen om het te kunnen integreren in 3rd-party-apps, bijvoorbeeld van de keten zelf. Alleen al door deze integratie krijgen de apps van onze klanten een duidelijke meerwaarde, omdat de gebruikers nog een andere, voor de inkoop essentiële functie digitaal kan worden aangeboden. We verwachten dat hierdoor het aantal gebruikers van de betreffende 3rd-party-apps duidelijk toeneemt. Meer gebruikers betekent meer bekendheid en in de regel ook een hogere klantenbinding."

Bovendien ontstaat door de installatie van een cloud-connector een 'ecosysteem digitaal muntslot', dat via IoT-gangbare protocollen voor een continue communicatie tussen alle partijen en assets zorgt. Retailers bereiken hun klanten daarmee al voordat ze de markt binnenkomen met op maat gesneden aanbiedingen en bonusacties via In-App reclame. Zo kunnen de kosten voor printreclame worden teruggebracht. Maar het gaat nog een stapje verder. Als de aanmelding in de app aan een registratie is gekoppeld, is het mogelijk om persoonlijke reclame direct op het verkooppunt in te voeren. Uiteraard is de echte naam van de klant niet bekend en zijn alle gegevens gecodeerd. Via de app kan echter worden weergegeven welke producten de eigenaar van de app wanneer en waar in de regel koopt. Dat is via 3rd-party-apps van non-retailers theoretisch zelfs store-onafhankelijk mogelijk. Er kan bijvoorbeeld worden geconstateerd dat op dinsdag fruit en groenten bij de retailer, donderdag cosmetica-artikelen in de drogisterij en zaterdag worst en kaas bij de discounter worden gekocht. Hoe dan ook ontstaat via de app de mogelijkheid om op het ideale moment advertenties op maat te presenteren.

Retailers krijgen bovendien belangrijke gegevens voor hun winkelwagenmanagement en het winkelgedrag van hun klanten. Want elke afzonderlijke winkelwagen kan nauwkeurig worden getraceerd. Waar bevindt hij zich op dit moment in de markt? Hoe vaak werd hij gebruikt? Hoeveel winkelwagens zijn er op welk moment in gebruik? Uit de verzamelde gegevens kunnen eventuele maatregelen voor het onderhoud van de winkelwagens en het aantal daadwerkelijk benodigde winkelwagens worden afgeleid. Bovendien kunnen de looproutes en verblijftijden van de klanten in de betreffende marktafdelingen binnen de complete winkel nauwkeurig en in real time worden gevolgd. En zo kunnen op middellange termijn conclusies worden getrokken over de optimalisatie van het artikelaanbod, marketingacties of de algemene vormgeving van de store. Daarnaast kan op normale piektijden worden gereageerd, net als op spontaan optredende drukte, wat resulteert in een geoptimaliseerde inzet van personeel en het voorkomen van lange rijen bij de kassa's.

Als overkoepelende schakelcentrale fungeert Wanzl Connect®: Store Management, Inventory Monitoring, Analytics en Recommendation kunnen volledig via het software-gebaseerde platform worden geregeld. Daarvoor komen alle in de winkel verzamelde gegevens bij Wanzl Connect® bij elkaar en kunnen via een Smart Device worden weergegeven, geanalyseerd en geëvalueerd. Dit geldt ook de gegevens van de digitale muntsloten. Daarbij is Wanzl Connect® open geprogrammeerd, zodat digitale producten van andere aanbieders ook geïntegreerd kunnen worden. "Over het algemeen gaat digitalisering in de detailhandel weliswaar met grote stappen vooruit, maar juist in Duitsland duurt de volledige transformatie zeker nog een hele tijd. Daarom werken wij bij het winkelwagenslot al intensief aan een hybride oplossing voor een zowel conventioneel als digitaal muntslot, zodat onze retailklanten zoveel mogelijk alle klanttypes met één en dezelfde winkelwagen tevreden kunnen stellen. Winkelwagens zullen bovendien veel meer waarde krijgen dankzij extra functies zoals scanners, tablets of weegschalen", vat Niklas Kiechle samen.