Material Handling

De perfecte orderverzamelwagen individueel vormgeven

Met de nieuwe webconfigurator van Wanzl kunt u uw wagen naar eigen wens samenstellen

Sinds november stelt Wanzl klanten de online configurator voor de orderverzamelwagenklassieker KT3 op de website ter beschikking. Met het online bouwpakket, dat veelzijdige uitrustingsmogelijkheden biedt, kan iedereen een individueel product samenstellen en in realtime op het beeldscherm beoordelen. De tool suggereert nieuwe ideeën, definieert wat haalbaar is en vergemakkelijkt de planning enorm – een geweldige service. Om de processen in magazijnen of productievestigingen te optimaliseren, biedt Wanzl de orderverzamelwagen KT3 met talrijke accessoires aan. Voortaan kan iedereen in de nieuwe webconfigurator de perfecte wagen voor elke behoefte ontwerpen. Daarbij is er een grote verscheidenheid aan vormgevingsopties: alle varianten en combinaties uit de drie categorieën opbouw, etages en accessoires kunnen worden getest, afgewezen en opnieuw worden vormgegeven. In het 3D-model op het beeldscherm zijn de geselecteerde componenten direct zichtbaar. De 360-gradenweergave en de zoomfunctie kunnen heel intuïtief met de muis op de pc of met de vingers op de smartphone worden bediend.

Voor elke toepassing de juiste wagen

Met de webconfigurator KT3 kan de gebruiker met behulp van drie vormgevingscategorieën de eigen droomwagen samenstellen. Als basismodel dient een onderstel van vierkante buizen met erin gelast bodemrooster en frames voor zijdelen, die eveneens uit vierkante buizen met draadroosters bestaan. Ze zijn in het onderstel gestoken en vastgeschroefd. De geleverde wagen is standaard hoogglans-verzinkt-gechromateerd. Vier originele Wanzl-zwenkwielen met een diameter van 125 mm en een loopvlak van rubber zorgen voor de beweeglijkheid van de wagen. In de categorie 'Opbouw' kunt u de grootte van de wagen aanpassen. Bij smalle gangpaden komt de breedte van 467 mm bijzonder goed van pas. Voor veel of grote artikelen is er de mogelijkheid om de wagen met een lengte van maar liefst 1.713 mm te kiezen. De KT3 kan in twee verschillende hoogtes worden gemaakt: 1.630 mm en 1.830 mm. Niet alleen de grootte is variabel, ook de wielen kunnen individueel worden aangepast. De gebruiker kan kiezen uit vier zwenkwielen, twee zwenk- en twee vaste wielen of vier zwenkwielen met twee remmen. Afhankelijk van hoe flexibel de orderverzamelwagen moet zijn.

In de volgende stap rust de gebruiker de wagen uit met etages. Bij de vaste elementen biedt het productassortiment verbindingsbuizen of roosteretages die tussen beide zijdelen aan het bovenste uiteinde worden vastgeschroefd. Andere mogelijkheden zijn etages om in te schroeven of een roosterachterwand, die bovendien het doorschieten van artikelen voorkomt. Als de wagen met meer dan 50 kg wordt beladen, is er minstens één vast element voor de stabiliteit nodig. Voor meer opbergruimte kunnen er extra etages om in te hangen worden toegevoegd. De gebruiker kiest hier tussen vier verschillende opties, die verschillen in de opstaande rand (25 mm of 100 mm) en het materiaal (draadrooster of hout). Als de basisconstructie van de orderverzamelwagen is voltooid, gaan we verder met de accessoires. Handbeugels vergemakkelijken het sturen van de wagen. De handgrepen zijn gemaakt van stalen buis en bekleed met kunststof. Ze zijn leverbaar in ultramarijnblauw en vuurrood. Als de wagen ter plekke 360 graden draaibaar moet zijn, moet u een vijfde wiel toevoegen. Een praktisch schrijfblad dat aan de buitenkant van het zijdeel wordt gehangen, draagt bij aan een gestructureerde werkwijze. Het heeft een klemlijst en de hellingshoek ervan is verstelbaar. Om waardevolle producten veilig op de wagen te vervoeren, kunnen er in combinatie met een roosterachterwand ook afsluitbare deuren worden toegevoegd.

Mag het iets meer zijn?

Naast de categorieën opbouw, etages en accessoires biedt de configurator nog meer voordelen. Voor de wagen met bijzondere eisen kunt u in de categorie 'Extra's' nog meer elementen selecteren: van de antistatische band tot de kledingstang kan de klant verschillende onderdelen toevoegen. Deze staan vervolgens op de stuklijst. Met behulp van augmented reality biedt de configurator de optie om de wagen in de werkelijke ruimte weer te geven. Deze service is heel eenvoudig via de smartphone of tablet te gebruiken. Met slechts één druk op de knop toont de configurator bovendien een passende stuklijst of de maatvoering van de zelf samengestelde wagen.

Nadat de gebruiker in de configurator de perfecte orderverzamelwagen heeft vormgegeven, wordt in de volgende stap het designmodel direct als aanvraag naar Wanzl gestuurd. Het team bij Wanzl controleert hoe snel de configuratie realiseerbaar is en neemt contact op met de klant om de verdere werkwijze te bespreken. Wie de offerte pas later wil gebruiken, slaat het concept op als pdf om te downloaden. Daarin stelt Wanzl ook een lijst van alle vormgevingscomponenten beschikbaar.