Retail

Wanzl biedt effectieve bescherming tegen inventarisverschillen

Efficiënte preventiemaatregelen en intelligente beveiligingssystemen voor de detailhandel

Van 4,1 miljard euro naar 4,6 miljard euro – de inventarisverschillen binnen de retail zijn in 2022 enorm gestegen. Vooral in vergelijking met 2021, dat gekenmerkt werd door coronamaatregelen, maar ook met de jaren vóór de pandemie. Volgens het huidige EHI-onderzoek ‘Inventarisverschillen 2023’ is diefstal door klanten nog steeds de belangrijkste oorzaak van inventarisverschillen. Vooral zelfbedieningsketens stellen nieuwe veiligheidseisen aan de exploitanten. Preventieve maatregelen zijn hard nodig. Als gerenommeerde partner biedt Wanzl de detailhandel een breed portfolio aan effectieve oplossingen voor inventarisverschillen.

Bescherming tegen inventarisverschillen in selfservicewinkels zonder personeel

Volgens Frank Horst, onderzoekshoofd veiligheid en inventarisverschillen EHI Retail, geldt in principe: “Onvoldoende personeel vergemakkelijkt diefstal door gebrek aan toezicht op de winkelvloer”. Daarom zijn vooral in 24/7-winkels zonder personeel autonome oplossingen nodig. Naast de gebruikelijke voorzieningen, zoals beveiligingscamera’s en alarmsystemen voor artikelenbeveiliging, zijn check-in- en check-outprocessen via gates een belangrijk instrument voor de beveiliging van artikelen. Zowel de echte fysieke barrière als het actief inloggen en bevestigen van de betaalde aankoop voordat de winkel wordt verlaten, voorkomen diefstal effectief.

Daarom vindt bij 24/7-concepten van Wanzl de toegang tot winkels alleen plaats na een digitale authenticatie, bijvoorbeeld via een klanten-, EC- of creditcard of een overeenkomstige app, bij een toegangssysteem. Volautomatische gate-oplossingen, zoals de Galaxyport of de toegangssluis Galaxy Gate 1.1 van Wanzl, controleren de toegang door middel van intelligente sensortechnologie. Bijzonder hoogwaardige artikelen worden bij onbemande bediening ofwel in een afzonderlijke zone ofwel via een rolluiksysteem volledig ontoegankelijk gemaakt. De selfcheck-out is eveneens beveiligd met de modernste cameratechnologie en pas na het scannen van de bon bij de poort kunnen klanten de winkel verlaten. Gezien het acute personeelstekort kunnen volledig geautomatiseerde check-in- en check-outprocessen retailers ook helpen bij het bestrijden van inventarisverschillen tijdens de aanwezigheid van medewerkers.

Innovatieve beveiligingsoplossing voor selfcheck-outzones

Selfcheck-out zones zijn inmiddels een integraal onderdeel van moderne winkels die het betaalproces voor klanten versnellen. Om te voorkomen dat artikelen gestolen en niet gescand worden, maken veel winkels gebruik van steekproefsgewijze boncontroles en het scannen van bonnen bij de uitgang. De Wanzl Smart Exit brengt een revolutie teweeg voor de veiligheid in selfcheck-outzones door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie en ultramoderne sensortechnologie. De AI-sensoren registreren en verifiëren bij het afrekenen elke stap van de klant – van de productregistratie tot het verlaten van de winkel – en communiceren daarbij met camera’s en poortsystemen. De centrale besturing en bewaking van de processen wordt gewaarborgd door wanzl connect®. Het cloudgebaseerde softwareplatform fungeert als storemanager en biedt een modulaire, digitale bouwsteen voor het aansturen en analyseren van alle processen in de winkel in realtime.

Effectieve preventiemaatregelen bij de ingang, in de verkoopruimtes en in de kassazone

Volgens het EHI-onderzoek ‘Inventarisverschillen 2023’ verlaat symbolisch elke 200e winkelwagen een winkel zonder ooit betaald te worden. Al bij de ingang kunnen er eenvoudige veiligheidsmaatregelen met betrekking tot de klantengeleiding worden genomen, zodat klanten de winkel via de kassazone moeten verlaten. Toegangsvoorzieningen zoals de ultramoderne eGate van Wanzl regelen de toegang tot de verkoopruimtes doordat de automatische zwenkarmen slechts in één richting opengaan. Hierdoor wordt gewaarborgd dat personen de winkel niet meer via de toegang kunnen verlaten. Elke poging tot manipulatie activeert een alarm.

Het systeem is individueel aanpasbaar en past perfect binnen elk winkelconcept. Ruimteverdelers zoals de Railix® van Wanzl voorkomen dat klanten onopvallend de winkelzone verlaten, leiden de klantenstromen en laten zich daarbij optimaal aan het corporate design aanpassen. Ook een goed doordachte structurering van de kassazone is van doorslaggevend belang, want hier ontstaat volgens het EHI-onderzoek nog eens ongeveer 17 procent van de inventarisverschillen. Het gebruik van het Wanzl-kassageleidingssysteem ‘Checkout Manager Pro’ in combinatie met de mGate maakt een nauwkeurige coördinatie van de processen en klantenstromen mogelijk. Afhankelijk van de uitvoering met zwenkarm van enkellaags veiligheidsglas, beugelvariant ‘Classic’ of hoge, beveiligde zwenkbeugel, werken de gates diefstalwerend. Bovendien zorgt het systeem ervoor dat klanten alleen kassa’s met personeel passeren, omdat onbezette kassa’s automatisch geblokkeerd zijn. Manipulatiepogingen worden direct via een alarm gemeld.