Minimarkten zorgen voor meer omzet voor longstay-accommodaties

Longstay-accommodaties zijn in de hotellerie een absolute trend. Met de expertise van de mini-markt kan Wanzl Hotel Service de hotelbranche nieuwe kansen bieden om bij gasten te scoren.

"Wanzl Hotel Service ontwikkelt modulaire minimarktconcepten voor de lobby of andere geschikte hotelruimtes zoals foyers, tussenverdiepingen (mezzanines) e.d. Dit stelt hotels in staat om op elk moment van de dag en nacht tegemoet te komen aan de behoeften van hun gasten. Snacks, drogisterijartikelen of souvenirs en merchandiseartikelen van het hotel – de individuele minimarkten bieden plaats aan alles wat het hart van gasten begeert",beschrijft Franziska Hänle, Senior Director Hotel Service van Wanzl GmbH & Co. KGaA het aanbod voor longstay-accommodaties en extra omzetpotentieel. "Er kan niet alleen een verkoopruimte worden ingericht, ook kunnen hulpmiddelen en diensten voor gasten die langere tijd in het hotel verblijven, worden aangeboden. Bijvoorbeeld een wasnis, een self cooking-zone met magnetron en een koffiezetapparaat. Een bijzondere highlight is dat de minimarkten, indien gewenst, ook autonoom, dus zonder personeel, met behulp van een zelfscankassa kunnen worden geëxploiteerd."

Slim: mogelijkheden om de omzet per gast te verhogen

De accommodaties kunnen een ontbijt to go aanbieden, waar tot nu toe geen of slechts een beperkt aanbod mogelijk was. Bovendien kunnen longstay-gasten nu direct in de minimarkt snacks, dranken en cosmetica kopen, waardoor ze niet buiten de deur hun boodschappen hoeven te doen – zo blijft de omzet in het hotel. De keuze van de producten is daarbij veel groter dan in de minibar of bij verkoopautomaten en net zo individueel als het design van de winkel. Bij een winkel zonder personeel worden bovendien personeelskosten bespaard. Hierdoor kunnen de investeringskosten snel worden terugverdiend.

Op maat: oplossingen voor minimarkten passen zich probleemloos aan de behoeften van de accommodatie en hun gasten aan

Zowel het minimarkt-design als de productkeuze (van rekkensystemen, bakkerij en koffiestation tot koeling) kunnen individueel volgens de wensen van het hotel worden uitgewerkt. Wanzl beschikt over eigen ontwerpers en binnenhuisarchitecten die zich persoonlijk om elk hotel bekommeren en ontwerpen op maat ontwikkelen – geheel naar wens van de gastheer en gast, op basis van het budget, corporate design en de beschikbare ruimte. De hoteliers kunnen daarbij teruggrijpen op tientallen jaren ervaring van Wanzl in de detailhandel. Hier heeft het bedrijf al geruime tijd zijn rol als aanbieder van totaaloplossingen bewezen: van planning en projectmanagement tot installatie en service.

Eenvoudig en snel: ook standaardvarianten zijn leverbaar

Wilt u geen interieurdesign op maat, maar toch gebruikmaken van de hoogwaardige Wanzl-producten voor uw minimarkt? Geen probleem – de rekkensystemen, modules voor brood en banket en koelmeubels van Wanzl kunnen ook als standaardvarianten worden besteld. Samen met de interieurexperts vindt u de optimale productcombinatie voor de behoeften van uw hotel.

Kansen benutten: met Wanzl-knowhow voor meer winst

De vraag naar longstay-oplossingen stijgt voortdurend. Wanzl staat bekend als wereldmarktleider op het gebied van winkelwagens en winkelinrichting. Daarom kan ook de hotelbranche van deze kennis profiteren en zich laten adviseren door inhouse experts. De vraag naar individuele minimarktoplossingen groeit enorm en de diverse hotelaccommodaties kunnen profiteren van de knowhow van Wanzl uit andere branches. Bovendien kunnen hoteliers met het digitale concept optimaal voldoen aan de wensen van gasten. De longstay-gasten kunnen zichzelf bedienen: uit schappen en vitrines – comfortabel, overzichtelijk, 24 uur per dag.

Het antwoord van Wanzl op longstay

"Het thema Longstay stond in de hotellerie al langer op de agenda. Tijdens de lockdown en de pandemie ontstond het idee om mensen een extra plekje te geven om zich terug te trekken in het hotel en om het longstay-aanbod proactief op de markt te brengen. De vraag naar oplossingen voor speciale services bij langdurig verblijf groeit gestaag", vat Franziska Hänle de gesprekken met klanten van de afgelopen jaren samen. "Wanzl Hotel Service is op basis van de decennialange ervaring in de retailbranche nu al in staat om de hoteliers met individuele minimarkten en innovatieve hightech-ministores antwoorden te bieden voor het 'verblijf van hun gasten voor langere tijd'."