Airport

Gates voor boarding, veiligheidscontroles en lounges

Hightech-gates zijn steeds belangrijker voor soepel verlopende processen op luchthavens

Of het nu gaat om de bescherming van gevoelige zones, de controle van de toegangsrechten tot exclusieve bereiken of de betrouwbare en contactloze boardingpasscontrole met behulp van boarding gates, volledig geautomatiseerde toegangssluizen zijn meer en meer verantwoordelijk voor talrijke belangrijke taken op luchthavens. Met de innovatieve Galaxy Gate biedt de toegangsexpert Wanzl daarvoor een van de meest flexibele en hoogwaardige oplossingen 'Made in Germany' op de markt.

Galaxy Gates voor contactloze boarding

Met boarding ging vroeger vaak veel tijd en personeel gemoeid. Dankzij intelligente sensoren en digitalisering kunnen aangepaste scheidingssystemen zoals de Galaxy Gate nu de volledige controle van geldige boardingpassen direct voor vertrek overnemen – volautomatisch, betrouwbaar en snel. Daarvoor moeten passagiers gewoon hun uitgeprinte ticket of hun digitale boardingpass op de smartphone contactloos scannen bij de nieuwe boarding gate van Wanzl. De opgeslagen gegevens worden binnen de kortste keren gecheckt en de toegangsautorisatie wordt gecontroleerd. Als alles in orde is, gaan de zwenkarmen van enkellaags veiligheidsglas onmiddellijk open en kan de passagier het vliegtuig betreden. Als de boardingpass ongeldig is, wordt de toegang geweigerd. De passagier wordt verzocht zich voor verdere controle tot het beschikbare personeel te wenden. Over het algemeen verloopt de communicatie via een bij de gate gemonteerd, goed zichtbaar beeldscherm. Zo worden passagiers snel en eenvoudig door het boardingproces geleid en over de actuele status geïnformeerd. Als de luchtvaartmaatschappij bijvoorbeeld nog snel een zitplaats moest veranderen, dan krijgt de passagier dat ook te zien via de monitor. Voor dit geval is bovendien een printer in de Galaxy Gate geïntegreerd, zodat een geldig bewijs voor de nieuwe zitplaats zonder tijdverlies ter beschikking kan worden gesteld.

Verantwoordelijk voor een soepel en veilig verlopend proces bij de boarding gate is de nieuwste regeltechnologie met heel precieze sensoren. Deze zorgt er onder andere voor dat de passagiers alleen individueel door de gate kunnen stappen. Manipulatiepogingen, bijvoorbeeld door onderdoor kruipen of onbevoegd openhouden van gates, worden gedetecteerd en onmiddellijk door visuele en akoestische alarmsystemen gemeld. Anderzijds zorgen de sensoren voor een comfortabele doorgang, omdat ze ook trolleys of andere bagage registreren en de toegang navenant langer openhouden tot de passagier er rustig doorheen is gelopen. Bij Galaxy Gates zijn er standaard ook brandmeldcontacten geïntegreerd, zodat in noodgevallen de toegangen automatisch in de richting van de uitgang openen. Daardoor zijn de toegangssluizen van Wanzl ook uitermate geschikt voor veiligheidscontroles voor de toegang tot de ‘luchtzijde’ van de luchthaven. Al met al kunnen met volledig geautomatiseerde gates meer passagiers binnen een kortere tijd worden afgehandeld, en dat bij maximale veiligheid, zowel op het gebied van toegangscontrole als op het gebied van hygiëne. Want alle processen verlopen contactloos. Bovendien bevatten de verzamelde gegevens waardevolle informatie voor elke luchthavenexploitant. Hiermee kan de gemiddelde tijd voor boarding per luchtvaartmaatschappij en bestemming nog nauwkeuriger worden gepland en het luchtverkeer worden geoptimaliseerd.

Maximale flexibiliteit voor exploitanten

Wie voor Galaxy Gates van Wanzl kiest, kiest voor een zeer veilige investering. De gates zijn namelijk uitgerust met 'state-of-the-art' technologie. Daardoor zijn upgrades, bijvoorbeeld voor biometrische boardingprocessen, of een snelle koppeling met bestaande IT-infrastructuur eenvoudig en altijd mogelijk. Hetzelfde geldt voor hardware-aanpassingen achteraf. In principe zijn alle gangbare vrijgave-units zoals RFID-scanners of barcodelezers voor integratie beschikbaar. De bedrijfsstatus van de gates wordt gevisualiseerd door een overzichtelijk dashboard waarmee de toestanden en processen eenvoudig kunnen worden gevolgd. Behalve door maximale flexibiliteit op het gebied van actualiteit overtuigen de gates van Wanzl ook door een enorme diversiteit in de vormgeving. Om te voldoen aan bepaalde architectonische maatstaven en veiligheidsvereisten, zijn er vijf verschillende doorgangsbreedten van 550 mm tot maximaal 1.250 mm beschikbaar. Klanten kunnen kiezen uit drie varianten voor de hoogte van de zwenkarmen van enkellaags veiligheidsglas.

Ook optisch scoren de Galaxy Gates door hun klantspecifieke designmogelijkheden. De individualiteit kent daarbij nauwelijks grenzen. Behuizingen en afdekkingen kunnen naar eigen wens in klassiek roestvrij staal worden geslepen of in kleur met kunststof worden gepoedercoat. Voor de afdekking zijn er nog meer designopties met hoogwaardige folies in verschillende kleuren en met carbon- of houtlook. Optioneel kunnen de glaselementen door zandstralen met logo's en opschriften worden gebranded. Of ze worden extra geaccentueerd met ledverlichting in verschillende kleuren. Voor optimaal gebruiksgemak kan de bedrijfsstatus van de gates bijvoorbeeld worden aangegeven met rood, groen of blauw. Esthetiek en corporate design spelen bij de verlichting van de zijruiten een belangrijke rol, want deze kan via een RGB-kleurenpalet klantspecifiek worden vastgelegd. Dankzij de online configurator op de homepage van Wanzl kan de Galaxy Gate heel eenvoudig en naar wens worden gemaakt. De unieke flexibiliteit maakt de Galaxy Gate ook interessant voor airport lounges. Om wachttijden zo aangenaam mogelijk te maken, vinden passagiers hier een exclusieve plek om zich terug te trekken. De Galaxy Gates bieden hiertoe een snelle, automatische en stijlvolle toegang.