Access

Nieuwe toegangsbeperkingen in de detailhandel

Wanzl 3D People Counter controleert efficiënt het aantal personen in de markt

Vanaf woensdag 24-11-2021 gelden in de Beierse detailhandel weer toegangsbeperkingen. Het beperken van het aantal klanten dat tegelijkertijd in de markt mag zijn, was al in eerdere fasen van de pandemie een zinvolle maatregel voor een betere infectiebestrijding. Om zijn handelspartners daarbij te ondersteunen, biedt Wanzl met de 3D People Counter een efficiënt systeem aan.

Het minimaliseren van infectierisico's door afstand te houden

Social Distancing is een van de belangrijkste factoren om infectierisico's te beperken. Dankzij videogebaseerde klantentelling zorgt de Wanzl 3D People Counter voor een vlekkeloos verloop bij het beperken van het aantal personen in de markt. Daarbij registreert de personenteller met sensor de inkomende en uitgaande klanten met maximale telnauwkeurigheid. Bij de registratie worden geen persoonsgegevens verzameld of opgeslagen. Het gaat om een uitsluitend anonieme telling van de inkomende en uitgaande personen. Het systeem neemt geen video's op en herkent ook geen persoonlijke kenmerken. Alle privacyregels van de ePrivacyseal GmbH worden volledig nageleefd. Mensen die voor de ingang wachten worden via het beeldscherm zowel over het actuele aantal personen in de markt als over de actuele toegangsmogelijkheden geïnformeerd. Als het maximale aantal personen in de winkel is bereikt, wordt dit optisch of optioneel ook akoestisch kenbaar gemaakt. Het maximale aantal personen kan afhankelijk van het aantal vierkante meters ten opzichte van het totale oppervlak worden ingesteld. Het bijzondere aan deze videogebaseerde personentelling van Wanzl is dat deze ook bij meerdere in- en uitgangen probleemloos functioneert. Hiervoor is alleen een stereoscopische camera nodig voor de tweedimensionale registratie voor een betrouwbare telling bij in-/uitgang. Voorwaarden aan de store zijn alleen stopcontact(en) en internet bij de ingang.

Verhoging van de marktperformance

Het systeem heeft nog meer toepassingsgebieden, want de meegeleverde hardware bevat al het basispakket voor wanzl connect®, het digitale Store Management Systeem. Met verdere camera's in de winkel kunnen uitgebreide gegevens worden verzameld, zoals: verzamelen klanten zich in een bepaald gebied (zonetracking) en hoe verloopt de klantenstroom in bepaalde belangrijke sectoren (heatmapping)? Deze informatie helpt om betere beslissingen te nemen wat betreft de marktinrichting en het gedrag van de klant. Bovendien ondersteunt de informatie marketingacties en de optimalisatie van de inzet van personeel, met name bij de kassa’s. Daarvoor analyseert de software de verschillende datarecords: de cijfers van de 3D People Counter afhankelijk van de gemiddelde verblijfsduur van de klant, de actuele bewegingen van de klanten in de store en ook historische gegevens over piektijden en drukte in de loop van de tijd worden in de analyse opgenomen. Op basis hiervan geeft wanzl connect® in real time aanbevelingen aan marktmanagers via een bericht op een headset of een smart device.