Aug
Retail

Highlight-project voor Wanzl - de nieuwe Combi City-winkel in Oldenburg

Wanzl betrokken bij het totaalconcept - Wanzl 24/7-uitgifteautomaat viert première in Duitsland

Planning, ontwerp en realisatie van de complete winkelstructuur, complete uitrusting met koeling en ontwikkeling van een 24/7-uitgifteconcept - als strategische partner en nauwlettend gecoördineerd met het projectteam van Bünting speelde Wanzl een belangrijke rol in het ontwikkelingsproces en de operationele realisatie van het nieuwe Combi City-filiaal in Oldenburg. Voor de partners is dit een nieuwe mijlpaal.

Première – 24/7-automaat voor het eerst in gebruik

Hij werd begin dit jaar gepresenteerd op EuroShop 2020 en ondergaat nu vanaf augustus zijn vuurdoop: de 24/7-uitgifteautomaat, ontwikkeld door KHT en Wanzl, door Bünting voor het eerst in de praktijk gebruikt. Deze beantwoordt 365 dagen per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag aan de behoeften van klanten. In Oldenburg zorgt deze automaat dag en nacht voor de levering van alledaagse producten. Daarvoor verwelkomt de Combi de klanten 24/7 in een aan de winkel grenzende ruimte met een aparte ingang. In totaal zijn er 500 artikelen verkrijgbaar uit het koel- en ongekoelde voedingsassortiment, de groente- en fruitafdeling, het drankenassortiment en de drogisterij. Via een kassa- en bestelterminal met een overzichtelijk touchscreen selecteert de koper de gewenste producten, die vervolgens volledig automatisch worden gepickt en direct na het afronden van de koop worden uitgereikt. Er wordt betaald met creditcard/pinpas of NFC (Near Field Communication). Klanten, ook de jongeren onder hen, worden goed beschermd; Bij de gedeeltelijk geautomatiseerde opslag worden de koelbehoefte en de uiterste houdbaarheidsdatum geregistreerd en meegenomen, alcoholische dranken kunnen pas na een leeftijdscontrole worden gekocht. Er zouden verdere ontwikkelingsstappen kunnen volgen, bijvoorbeeld de integratie van de machine in de online-shop van de winkel om boodschappen te kunnen aanbieden volgens het Click&Collect-principe. De Combi 24/7 – een win-win-situatie voor iedereen. De klant profiteert van de continue beschikbaarheid van goederen, de fysieke handel van de extra verkoopmogelijkheid met weinig benodigde ruimte en onafhankelijk van de klassieke winkelopeningstijden Bernd Renzhofer, Directeur Verkoop bij Wanzl, licht toe: "De 24/7 automaat is een service voor fysieke retailers waarmee ze klanten de mogelijkheid kunnen geven om dag en nacht boodschappen te doen. Zonder steeds te hoeven nadenken of een winkel wel of niet open is", en voegt eraan toe: "Het innovatieve concept beperkt zich niet tot branches of locaties. In principe is het overal geschikt waar er maar een klein verkoopgebied beschikbaar is, bijvoorbeeld in stadscentra of op verkeersknooppunten zoals treinstations of luchthavens. Of als basisaanbodstrategie voor landelijke gebieden als de dichtstbijzijnde supermarkt enkele kilometers verderop ligt."

Industrial chic meets nordic coolness

Het design van de Combi City-winkel van 450 m2 in de Mottenstraße in het centrum van Oldenburg is modern met regionale echo's. Zwart staal, ruw zichtbeton en trapeziumplaat een de ene kant, lampen met touwen als kabelbekleding, typisch Noord-Duitse tegels en pictogrammen van vuurtorens aan de andere kant. Bij de interieurvormgeving hebben Bünting en Wanzl gekozen voor een mix van trendy industrieel design en regionale flair. Op deze manier komt de progressiviteit van de store tot uiting zonder afbreuk te doen aan de lokale charme van de locatie ervan. Snel, gemakkelijk en toch vers boodschappen doen! Dat is het motto van Combi City - een modern winkelconcept van Bünting om op een eenvoudige en toekomstgerichte manier de lokale levering in binnensteden te dekken. Op de groente- en fruitafdeling presenteren Wanzl stellingen met een rustieke look van houten kisten de goederen op een uiterst aansprekende manier. Centraal staat de saladebar. Hier worden de in de eigen snijkeuken vers bereide salades, desserts en antipasti op smaakvolle wijze gepresenteerd. Andere vers-highlights zijn het onverpakt-station alsmede de Wanzl BakeOff 2.1. Klanten kunnen kiezen uit het uitgebreide aanbod aan biologische producten en ovenvers gebakken producten. Wire Tech 100-stellingen van zwart staal, deels in contrast met lichte houten elementen, benadrukken in het droge assortiment de urban look&feel van de winkel. Het vriesgedeelte springt met de kleuren ijsblauw en wit meteen in het oog. "Naast de uitgifteautomaat is de koeling de tweede première voor Wanzl in Oldenburg. Want we kregen voor deze winkel voor het eerst de opdracht om ook de koelunits in de verkoopruimte en de koelcellen in de opslagruimte te leveren en te installeren", aldus Christoph Kübel, Key Account Manager bij Wanzl. Uiterst moderne technologie ondersteunt ook de winkelbeleving van de klant. Grote digital signage-monitoren in de winkel geven informatie over goederen en actuele aanbiedingen. In het kassagedeelte staan drie gebruiksvriendelijke zelfscankassa's met overzichtelijke schermen om de bemande kassa's te ontlasten of om bij kleinere boodschappen tijd te besparen.