Airport

Voor een speciale time-out op de airport

Access-expert Wanzl en ICT.aero benutten synergieën

Wanzl Access Solutions en zijn strategische partner ICT.aero, expert voor Airport Technology Solutions, hebben een gemeenschappelijk doel: het optimaliseren van het loungemanagement van de exclusieve Pearl Lounge van NAS (National Aviation Services). Hier kunnen luchthavengasten genieten van services zoals comfortabele zitplaatsen, privévergaderruimtes, een business center en wifi. Wanzl en ICT.aero maken een snelle en probleemloze toegang mogelijk, zonder vertragingen bij een receptie of in een wachtrij. “Door de combinatie van onze volledig geautomatiseerde toegangssluis Galaxy Gate en de nieuwste ICT-technologie kunnen we niet alleen het proces optimaliseren , maar ook de passagierservaring verbeteren”, zegt Ralf Aubele, Vice President Sales Airport & Access Solutions bij Wanzl, tevreden. De Pearl Lounge is gratis beschikbaar voor alle First- en Business-Class-passagiers, frequente vliegers en bepaalde creditcardhouders. Ook andere reizigers hebben tegen een meerprijs toegang tot de lounge. Met talrijke andere loungeservices, zoals kinderspeelplaatsen, ontspanningsruimten en cateringopties, wordt ervoor gezorgd dat de wachttijd tot het inchecken maar een oogwenk lijkt te duren. ICT.aero's LMS (Lounge Management System) wordt gebruikt in meer dan 50 lounges in Afrika, Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Azië. Van deze service profiteren onder andere de luchthavens in Caïro, Marrakesh, Rabat, Casablanca, Abu Dhabi, Kigali, Abuja, Lusaka, Kannur en sinds kort ook het vliegveld Napels-Capodichino.

Er is nauwelijks een bedrijfssector die zich de afgelopen jaren zo succesvol heeft ontwikkeld als de informatie- en communicatietechnologie. De ICT-sector heeft de manier waarop mensen werken, communiceren, leren en leven drastisch veranderd. Computers en robots voeren steeds meer diensten sneller en efficiënter uit. Daardoor worden deze technologieën enorm belangrijk voor de economische ontwikkeling en groei van ondernemingen.
Rami Al-Haddad, General Manager bij ICT.aero, benadrukt: “Bij ICT.aero kopen en ontwikkelen we schaalbare en kosteneffectieve technologische oplossingen om de activiteiten van luchthavens te ondersteunen en de financiële inkomsten te maximaliseren. Met de nieuwste informatie- en communicatietechnologie kunnen kosten worden verlaagd en kan de productiviteit worden verhoogd door nauwkeurige en geautomatiseerde gegevens.” De luchthaven- en lounge-exploitanten zijn natuurlijk blij met kostenbesparingen en procesoptimalisaties. Samen met Wanzl biedt het technologiebedrijf echter ook passagiers een mooi voordeel.

“Tijdens piekuren willen tot 100.000 personen maandelijks graag gebruikmaken van de Pearl Lounge. Daarbij is het vooral in de huidige tijd, waarin gezondheid en veiligheid een hoge prioriteit hebben, essentieel dat de toegang snel en probleemloos functioneert. Bovendien willen de passagiers binnen slechts een paar seconden ingecheckt zijn in de lounge als ze maar een uurtje de tijd hebben”, legt Al-Haddad uit. Dankzij het LMS van ICT.aero en de Wanzl Galaxy Gates kunnen passagiers, frequente vliegers en het luchthavenpersoneel zelf genieten van een heel bijzondere lounge-ervaring.

Voor de praktische uitvoering worden er synergieën benut. Bij het LMS gaat het om software die de rechten van de passagiers voor het betreden van de lounge controleert. Als hardware wordt de Wanzl Galaxy Gate gebruikt. Om met het proces te kunnen starten, moeten zowel het Wanzl Dashboard Management als het LMS in de cloud door Microsoft Azure worden gehost en met de Wanzl Galaxy Gate worden gesynchroniseerd. “Met deze synchronisatie wordt de gehele bedrijfslogica voor de lounge, zoals autorisaties en cabineklasse, in het loungemanagementsysteem geconfigureerd. Nu hoeven de passagiers alleen nog maar hun toegangsrechten bij de Galaxy Gate te laten controleren en kunnen ze bij een goedgekeurde verificatie de lounge betreden – en dat alles binnen twee seconden”, zo beschrijft Ralf Aubele het proces. Hiervoor registreert de betreffende vrijgave-eenheid van de Galaxy Gates effectief en automatisch alle benodigde gegevens via de barcode van de instapkaart of – als de passagier een frequente vlieger is of een bankkaart heeft – via de kaartlezer voor magneetkaarten.
“Op basis van de in het loungemanagementsysteem opgeslagen gegevens wordt de Galaxy Gate geopend of blijft deze gesloten. Bij walk-inpassagiers selecteert de medewerker na het scannen van de instapkaart op het dashboard de knop ‘Walk-in’ en voert het aantal passagiers in, waarna het systeem automatisch de betreffende kosten berekent”, legt Rami Al-Haddad uit. Loungegasten kunnen afhankelijk van het verblijfsbeleid voor de lounge meerdere keren in- en uitchecken. Bij het uitchecken hoeft het authenticatiemedium niet opnieuw te worden gescand. Hier wordt de poort automatisch geopend om een soepele doorgang te garanderen.

Een van de sterke punten van het loungemanagementsysteem is het automatiseren van gegevensverzameling. Alle passagiersinformatie wordt automatisch opgeslagen. Daarmee biedt het geïntegreerde CRM een profiel van frequente reizigers inclusief notities over hun voorkeuren. Daarnaast biedt het managementsysteem automatische integratie in de facturering om luchtvaartmaatschappijen als klanten van de Pearl Lounge een optimale kostentransparantie te bieden. “Samen met Wanzl zijn we erin geslaagd het proces van de loungetoegang te optimaliseren. “Het incheckpersoneel heeft daardoor meer tijd om zich om de loungegasten en hun welzijn te bekommeren”, aldus Rami Al-Haddad, die ook dit als een voordeel ziet. “Dankzij dit strategische partnerschap en innovatieve technologieën is het mogelijk om een efficiëntere inzet van personeel, snellere check-in-processen en een daarmee samenhangende verhoging van de klanttevredenheid en verbetering van de klantervaring te realiseren”, zo beschrijft Ralf Aubele de samenwerking.